6 اکتبر 2023- تیمی از محققان پزشکی وابسته به چندین مؤسسه در ایالات متحده و یک همکار از اسپانیا، از طریق یک کارآزمایی بالینی دریافتند که افزودن تیرزپاتید (با نام تجاری مونجارو[1]) به درمان های انسولین پایه می تواند سطح HbA1c را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که قند خون آنها خوبی کنترل نشده است، کاهش دهد. این گروه در مقاله خود که در ژورنال JAMA منتشر شده است، پارامترهای این کارآزمایی بالینی و نتایج آن را شرح داده اند.

هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)، همانطور که از نامش پیداست، یک شکل از هموگلوبین است که در گلبول های قرمز ساخته شده توسط بدن برای انتقال اکسیژن یافت می شود، این نوع هموگلوبین در یک مسیر قندی شدن غیر آنزیمی با قرارگیری در معرض گلوکز پلاسما، تشکیل می‌شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً بیش از حد طبیعی آن را دارند، به همین دلیل است که این آزمایش به یکی از آزمایش‌های استاندارد برای بیماران مبتلا به دیابت، عمدتاً برای اندازه گیری متوسط قند خون در طول دوره‌های طولانی مدت(2 تا 3 ماه) بکار می رود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که HbA1c می تواند برای تشخیص دیابت نوع 2 و ارزیابی کنترل قند خون استفاده شود. تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که اگر ابزاری برای کاهش سطح HbA1c پیدا شود، بیماران شاهد کاهش علائم دیابت خواهند بود. در این تلاش جدید، تیم تحقیقاتی فاز IIIa یک کارآزمایی بالینی دارویی به نام تیرزپاتید را انجام دادند که همراه با انسولین برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2، استفاده ‌شد.

این کارآزمایی در 135 سایت در 15 کشور از اکتبر 2020 تا نوامبر 2022 انجام گردید. در مجموع، 1428 بیمار بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 در این کارآزمایی شرکت کردند. همه داوطلبان همچنین از تزریق انسولین پایه برای کنترل بیماری خود استفاده می کردند. در این کارآزمایی، محققان از داوطلبان خواستند که یک بار در هفته تیرزپاتید مصرف کنند. دوز تیرزپاتید برای هر بیمار متفاوت بود: از 5 میلی گرم تا 15 میلی گرم. از همه داوطلبان هر روز نمونه خون برای آزمایش گرفته می شد و 93 درصد آنها کارآزمایی را کامل کردند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که افزودن دوزهای هفتگی تیرزپاتید منجر به کاهش متوسط 2.1 درصدی سطحHbA1c  در تمام شرکت کنندگان شده است. آنها همچنین دریافتند که تعداد بیشتری از بیماران به اهدافA1c  خود رسیده اند. تحقیقات قبلی نشان داده است که دستیابی به چنین اهدافی می تواند به کاهش آسیب های وارد شده به بدن در بیماران دیابتی، مانند زوال بینایی کمک کند. محققان همچنین دریافتند که داوطلبان در کاهش وزن موفق‌تر بودند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-adding-tirzepatide-basal-insulin-hba1c.html

 



[1]Mounjaro